925-arabic-04

ابرز الشخصيات المؤثرين اللي اتعرفنا عليهم في أرض السلام خلال منتدي شباب العالم

بدأت فعاليات النسخة الرابعة من منتدي شباب العالم يوم الاثنين 10 يناير واللي هتستمر لحد الخميس 13 يناير 2021 في شرم الشيخ تحت رعاية الرئيس عبد الفتاح السيسي.
تعتبر دي النسخة الرابعة للمنتدي واللي بيقام حاليا تحت شعار “العودة معا”، وده بعد ما تم اطلاق 3 نسخ للمنتدي في 2017، و2018، و2019، وتوقف في 2020 ودلوقتي تم اطلاق النسخة الرابعة في يناير 2021.من هم أبرز الشخصيات الذي قدمها منتدي شباب العالم؟خلال دوراته السابقة، اتعرفنا على عدد من الشخصيات المؤثرة والبارزة في المجالات المختلفة ومنهم:
الطفل زين يوسف: محارب سرطان – مصر”الدورة الثالثة للمنتدي”
يوسف هو اصغر متحدث اتكلم في منتدي الشباب، بالرغم من صغر سنه اللي متعداش 12 سنة الا انه قدر يلهم الناس عن طريق انه يشارك تجربته مع اكثر من 7000 شخص.
زين لخص تجربته في كلمة NEGU  او Never ever give up وده بعدما تم تشخيصه بسرطان الخلايا وهو عنده 6 سنين، الا انه قدر يبقي مثل يحتذي بيه لكل محاربين السرطان حول العالم.

جيسيكا كوكس: أول فتاة طيار دون ذراعين – الولايات المتحدة الأمريكية “الدورة الثالثة للمنتدي”
بالرغم من فقدانها لذراعيها بسبب عيب خلقي نادر، كوكس هي أول امرأة من ذوي الهمم قدرت تقود طائرة بدون ذراعين مستخدمة أقدامها فقط
ده بجانب انجازات تانية كتيرة كوكس قدرت تحققها زي تأليفها كتاب disarm your limits عشان تلهم الاخريين، وممارسة رياضات مختلفة زي الغوص، وحصولها على الحزام الاسود فى التايكوندو، وانجازات غيرها كتير تعتبر السبب الرئيسي أن كوكس تكون الهام لكل شباب العالم.
أحمد جمال محمد مطر: اخترع علاج لسرطان الجلد- مصر “الدورة الأولي للمنتدي”
مطر قدر يقدم اختراعات مفيدة كتير بالرغم من سنه الصغير، الاختراعات دي شملت بدلة سنسور لرواد الفضاء لحمايتهم، وابتكاره تقنية فيزيو إشعاعية لمعلاجة مرض سرطان الجلد “ميلانوما”.
انجازات مطر شملت فوزه في مسابقة ناسا في المركز الأول في مجال الفيزياء والطاقة، وفوزه في معرض جنيف الدولي للابتكارات والاختراعات في سويسرا، وعشان كدة في وقت قصير مطر بقي مصدر فخر للشباب في مصر والعالم كله.
هاربين أرورا: مؤسسة المنتدى الاقتصادى العالمى للمرأة –الهند ” الدورة الثانية للمنتدي”
أرورا هي واحدة من أنجح رائدات الأعمال المهتمين بالعمل الخيري وبدور المرأة، قدرت تقدم خدمات مختلفة لدعم النساء وابرزها انها أسست المنتدي الاقتصادي العالمي للمرأة لمناقشة كل ما يخص المرأة في مجال العمال وكمان أسست ALL All Ladies League  واللي بتهدف انها تعزز شبكة عالمية من النساء الأخوات حول العالم، وبتهدف انها توصل مليون امرأة في 2022 و 5 ملايين في2025.
بحسب تصنيف مؤسسة Reputation Poll أرورا تعتبر واحدة من أشهر 100 شخصية في العالم، عشان كدة هي نموذج لكل السيدات حول العالم.
خلال كل الدورات الفاتت اتعودنا من منتدي شباب العالم انه يسلط الضوء على شخصيات متميزة ومؤثرة في مختلف المجالات، سواء بتكريمهم أو بأتاحة فرصة ليهم انهم يشاركوا تجاربهم ونجاحتهم مع كل العالم، وعشان كدة احنا مستنين الشخصيات اللي هيتم تكريمها السنادي من كل الدول حول العالم.
925 Team

Our league of writers who work around the clock and beyond that to provide our readers with thought-provoking stories and inspirational content that will ultimately push you right where you’ve always wanted, at the top of the ladder.